Nye tiltag: Til vinter vil letbanen køre som smurt

Der forventes færre aflysninger og forsinkelser af letbanens afgange til vinter. To nye tiltag skal nemlig sikre, at århusianerne kan regne med køretiderne i år, fortæller Michael Borre, som er direktør hos Letbane Århus I/S.  

Af: Line Østergaard Pedersen

Det er efterhånden ikke længere en nyhed, at letbanen i Århus har voldt problemer for dens brugere om vinteren de seneste år. Forsinkelser eller direkte aflyste afgange har mundet ud i, at Sabina Truelsen ikke længere bruger letbanen til at komme på arbejde.

”Letbanen er altid ti minutter forsinket. Så jeg stoppede med at tage den for et halvt år siden. Jeg tager nu bussen i stedet for. Den kan man regne med.” Sabina Truelsen, studerende     

Det er sket flere gange, at Sabina ikke er mødt ind på sit cafearbejde i Århus midtby til tiden, fordi letbanen har været forsinket.   

”Det er et problem, hvis man er afhængig af offentlig transport, og man skal være et bestemt sted på et bestemt tidspunkt,” siger hun.  

Nye tiltag skal løse problemet om vinteren

Bekymringen for forsinkede og aflyste afgange grundet frost på køreledningerne, bør man dog ikke have i år. To nye tiltag skal nemlig imødekomme denne problematik til vinter.

Michael Borre, som er administrerende direktør hos Letbane Århus I/S, har sat som mål, at der denne vinter højest må være tre morgener med problemer med is på køreledningerne. Sidste vinter var der seks.  

Med inspiration fra en letbane i Frankrig, der stod med samme udfordring, fandt man ud af, at en bestemt olie kunne løse problemet. Olie fra Interflon. Fra starten af oktober til slutningen af april vil olien blive smurt på køreledningerne syv gange. Sidste vinter blev dette kun gjort 5 gange.    

Derudover har man købt nye vinterpantografer (som skraber isen på køreledningerne af). Dette er et helt nyt tiltag, som tage i brug første gang i år.

Disse to tiltag skal løse problemet med frost på køreledningerne helt, så århusianerne ikke bliver forsinkede af byens nyeste transportmiddel.     

Forsinkelser i sommers på grenåbanen  

Forsinkede afgange er ikke kun et problem i vinterperioden. I sommers oplevede Sabina Truelsen gentagne gange, at hun måtte vente længe på stationen i Riisskov, hvor hun bor, når hun skulle med Letbanen på arbejde.

Dette er der ifølge Michael Borre en forklaring på.

”På grenåbanen, som er den hun kører på, når hun bor i Riisskov, er der flest forsinkelser, og det er der en grund til,” fortæller Michael Borre.  

Han fortæller, at der i starten af sommeren kom en fejl på sporskiftet ved Thorsøvej, og sporet blev dermed aflåst og gjort ikke-brugbar. Det betyder, at hvis først ét tog er forsinket, så vil de næste på denne strækning også være det. I efterårsferien bliver problemet løst, så togene igen kan køre på disse spor og holde køreplanen.


Det er ikke kun i Århus, der er problemer

Ifølge Michael Borre er Århus Letbane ikke den eneste, der oplever problemer. S-togene i København har også haft problemer med is på køreledningerne.

Derudover er der lavet en større erfaringsindsamling, hvor man kan se at andre EU-lande også har problemer med letbane-systemerne. 

”Der er store problemer i blandt andet Tyskland og Frankrig, hvor man massivt har sat ind med samme olie, som vi nu også anvender.” 

Flere passagerer end nogensinde

Michael Borre fortæller, at det seneste målte kvartal har været det bedste i forhold til målinger af antal passagerer. Fremover vil man lave målinger hver måned.

 ”Hvis man kigger på mængden af passagerer på både grenåbanen og odderbanen, så ser det ud til, at vi har rigtig mange passagerer med. Vi oplever at passagererne er kommet hurtigere tilbage i den kollektive trafik, end vi havde frygtet.”  

Efter september modtager Århus Letbane I/S de nye tal for, hvor mange passagerer de har haft med siden juni. Til dette er Michael Borre fortrøstningsfuld, og måske Sabina Truelsen igen kan få tillid til letbanen fremover.   



Skriv et svar