Bilfrie brosten på Ingerslev Plads samlede Frederiksbjerg under Aarhus Festuge

For første gang i 65 år var bilerne fjernet på Ingerslev Plads. I stedet var de 60 parkeringspladser, skiftet ud med mennesker og kulturelle fællesskaber. Anledningen var Aarhus Festuge.

Af Caroline Hyldig og Emma Thorup

Fra parkeringsplads til kulturelt samlingspunkt

Aarhus festuge er et højdepunkt for mange aarhusianere, men for beboerne på Frederiksbjerg var højdepunktet ved dette års festivitet den åbne plads ved det, som de lokale definerer som ‘kvarterets hjerte’ – Ingerslev Plads, hvor de ellers så tilvante parkerede biler var væk.

Parkeringspladsen var forvandlet til et frirum for Frederiksbjergs mange beboere, der indtog pladsen med musik, kultur og fællesskab.

Ingerslev Plads er til daglig fyldt med biler. Det håber kvarterets borgere, vil ændre sig. Foto: Emma Thorup.

Men to uger efter er bilerne atter vendt tilbage til Ingerslev Plads, og beboerne er vendt tilbage til deres lejligheder, væk fra den fællesskabsfølelse, som pladsen ellers lige havde været omdrejningspunktet for. Nu er spørgsmålet fra en del af beboerne så, hvorfor ikke fjerne bilerne permanent?

“Det er en debat. Hvad vil vi bruge vores byrum til? Nogle tænker meget på, hvor de så skal parkere, hvis bilerne fjernes”, siger Jeppe Spure Nielsen, som er talsmand for Frederiksbjerg Spirer, der står bag projektet med at omdanne Ingerslev Plads.

Dette års festuge var første gang siden 1957, hvor der ikke var biler på pladsen. Derfor var en del af projektet også at vise både de lokale og kommunen, hvilket potentiale pladsen har. Efter ugen er slut har Jeppe Spure Nielsen og de andre bag projektet fundet ud af, hvor godt projektet er taget imod.

“Der er allerede kommet positiv respons, så det har forhåbentlig rykket noget”, siger Jeppe Spure.

Ingerslev Plads var under festugen transformeret til et hyggeligt mødested – til stor glæde for kvarterets borgere. Foto: Jeppe Spure Nielsen.

Skal fremtiden på Ingerslev Plads være bilfri?

I kommunen har de også fået øjnene op for Ingerslev Plads og de mange fordele, de er derfor begyndt at kigge nærmere på, om Ingerslev Plads kan blive bilfri i fremtiden.

“Der var et fantastisk liv på Ingerslevs Plads i festugen. Det er også et af de områder, vi skal kigge på i forhold til at skabe et bilfrit torv,” siger rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus, Nicolaj Bang (K) til Aarhus Stiftstidende.

Indtil videre er flere torvepladser i Aarhus – såsom Lille Torv, Store Torv og Klostertorv – blevet til bilfrie zoner, og fremover kigges der udover Ingerslev Plads også mod Fredens Torv, for at skabe flere åndehuller for borgerne i Aarhus. Problemet har været, at man tidligere har haft stort fokus på at skabe flere parkeringspladser i byen, men ifølge Nicolaj Bang (K) så er det ikke optimalt, når borgerne også skal leve der.

Og derfor er lige netop Ingerslev Plads det perfekte sted for beboerne på Frederiksbjerg at få et af disse åndehuller. Det vil dog koste 60 parkeringspladser.

Det er en politisk beslutning om parkeringspladsen skal nedlægges

“Pladsen er kvarteret hjerte, den har en helt særlig position på Frederiksbjerg” – “pga dens placering kan det skabe byliv, fællesskab og naboskab”, siger Jeppe Spure Nielsen om Ingerslev Plads.

Det er dog ikke op til Jeppe Spure Nielsen og borgerne på Frederiksbjerg at beslutte, hvad pladsen skal bruges til, men politikerne. Og her spiller økonomien også en rolle.

“Det er rigtig dyrt at omdanne torve, især hvis man skal ned og pille ved asfalten,” siger Marie Cecilie Overgaard Nielsen, projektleder i afdelingen medborgerskab, teknik og miljø i Aarhus Kommune.

Marie Cecilie Overgaard Nielsen pointerer også at det er svært at gøre alle byens borgere tilfredse. Nogle vil prioritere parkeringspladser over kulturliv, og i sidste ende er det udelukkende en politisk beslutning.

Kommunen er i øjeblikket i gang med at diskutere fremtiden for Ingerslev Plads og de andre torve – skal der fortsat være parkeringspladser eller bilfri zoner.

Skriv et svar